Warning: ini_set() has been disabled for security reasons in /var/www/vhosts/kankerhard.nl/httpdocs/libraries/joomla/session/session.php on line 102

Warning: ini_set() has been disabled for security reasons in /var/www/vhosts/kankerhard.nl/httpdocs/libraries/joomla/session/session.php on line 105

Warning: ini_set() has been disabled for security reasons in /var/www/vhosts/kankerhard.nl/httpdocs/libraries/joomla/session/session.php on line 655

Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cookie - headers already sent by (output started at /var/www/vhosts/kankerhard.nl/httpdocs/includes/defines.php:39) in /var/www/vhosts/kankerhard.nl/httpdocs/libraries/joomla/session/session.php on line 423

Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /var/www/vhosts/kankerhard.nl/httpdocs/includes/defines.php:39) in /var/www/vhosts/kankerhard.nl/httpdocs/libraries/joomla/session/session.php on line 423

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /var/www/vhosts/kankerhard.nl/httpdocs/includes/defines.php:39) in /var/www/vhosts/kankerhard.nl/httpdocs/libraries/joomla/session/session.php on line 426
Gangstarap Gangsta rap | Interview Zuid
Herkomst bezoekers
Top 0:
Statistieken (10's)

Visits today:
Visits yesterday:
Visits in this month:
Visits in previous month:
Visits in this year:
Visits in previous year:
Visits total:0
Max.daily visits:
Day of max visits:1970-01-01
Max.monthly visits:
Month of max visits:1970-01
Impressions today:
Impressions yesterday:
Impressions this month:
Impressions total:0
Bots today:
Date since:1970-01-01
Fout
  • JFTP::login: Unable to login
  • JFTP::write: Unable to use passive mode

Interview Zuid

Interview

Zuid

Geboren in Antwerpen, op zijn tiende met zijn moeder naar Nederland waar hij tot zijn vijftiende bleef wonen waarna hij weer terug verhuisde naar Antwerpen bij zijn vader. Een half jaar Oostende en een tweejarige studie in Brussel lokten hem weer even uit Antwerpen, maar Zuid heeft zich nu definitief gevestigd in de Metropool en is niet van plan daar snel weg te gaan.

 

Inzago: Je bent een van onze correspondenten in Belgie. Zie je een groot verschil tussen de rapscene in Belgie en die in Nederland?

Zuid: Absoluut, alhoewel ik eerst het onderscheid wil aanbrengen tussen Franstalig Belgie en Nederlandstalig Belgie. Het Franstalige gedeelte van mijn land is min of meer integraal onderdeel van dezelfde cultuurzone als die van Frankrijk, en eigenlijk de gehele Franstalige wereld. Met al haar muziek, cultuur, televisie en radio. Het Nederlandstalige gedeelte van Belgie leeft veel meer afgescheiden van de Nederlandse culturele wereld. Veel Nederlanders realiseren zich dat niet, maar wij kunnen en mogen hier de meeste Nederlandstalige televisiestations niet ontvangen in Vlaanderen. Alleen de Nederlandse publeke netten dringen hier door. Onze Franstalige landgenoten in  daarentegen kunnen in heel Belgie al hun Franse stations (radio en tv) wél ontvangen. Dat is politiek beleid van de Vlaamse overheid speciaal gevoerd om de Vlaamse commerciele stations concurrentievrij te houden. Waar de Franse stations dag en nacht aandacht besteden aan hun eigen rap, r&b en hiphopscene, krijgen wij hier alleen Amerikaanse producten voorgeschoteld. Van de Nederlandse rap krijgen we alleen mondjesmaat wat acts die een grote platenmaatschappij met contacten in de Vlaamse media achter  zich weten  zoals  Fouradi , Jeugd van Tegenwoordig en Opposites. Maar dat je hier op de officiele tv rappers als Hef of Keizer of noem ze maar op zou zien is volstrekt ondenkbaar. Het Vlaamse mediabeleid is protectionistisch, corrupt en de keuze van airplay wordt gebaseerd op een goed netwerk van betreffende artiest en welk mediaconcern de grootste belangen heeft. De enige rappers die hier enige aandacht krijgen zijn blanke Vlaamse rappers die dan ook vaak nog eens als komische noot, lees vreemde idioten, worden gepresenteerd. Vaak van lage kwalitieit en in dialect. Wij kennen op onze radio en televisie de urbane Nederlandstalige wereld nauwelijks omdat de media zich in Vlaanderen vooral op het blanke platteland richten. De ontwikkeling van de urbane Nederlandstalige cultuur, met haar eigen idioom, traditie en gebruiken gaat dus aan een groot gedeelte van Vlaanderen volstrekt voorbij. Dat is een enorm verschil met Wallonie en Brussel,waar alle grote Franse rappers volksbreed zeer bekend zijn.

Inzago: En tot welke verschillen op rapgebied leidt dat dan tussen Vlaanderen en Nederland?

Zuid: Kijk naar de statistieken. In Nederland zijn er ongeveer 40.000 rap en r&b artiesten actief, bij ons in Vlaanderen, met zijn toch 6 miljoen inwoners, nog geen 1000. Dat is om te huilen natuurlijk.  We doen het getalsmatig, maar ook kwalitatief, nog een stuk slechter dan Suriname, daar moet je heel eerlijk in zijn. Bij de Franstalige Belgen staat men veel verder. Meer rappers, veel hogere kwaliteit. Kijk naar iemand als Stromae die uit de Brusselse rapwereld afkomstig is, en nu een van de allergrootste sterren in Frankrijk is geworden. Het feit dat de Franse media wél een urbane culturele basis leggen voor de Franstalige gemeenschap maar ook doordat Franstaligen in Belgie, en zeker de jeugd niet, nauwelijks gebruik maken van dialect, helpt de Franstalige artiesten heel erg natuurlijk. 

Inzago: Welke rol speelt dialect dan precies in de Vlaamse rap?

Zuid : In ieder geval een zeer negatieve waar het gaat om toegankelijkheid van het werk. Twee dorpen verder houdt de verstaanbaarheid al vaak op. Grofweg kun je de Vlaamse rapscene momenteel onderscheiden in drie gedeeltes: De dialectrappers die meestal autochtoon zijn, buiten de steden wonenen goed geconnecteerd. En de nieuwe rappende migrantengeneratie in de grote Vlaamse steden, Antwerpen, Mechelen en Gent, maar vooral Antwerpen en Mechelen, die standaard Nederlands als instrument gebruiken en die ook veel Hollandse straattaal in hun rapsongs injecteren. Zij worden dan ook vaak, en niet alleen om hun huidskleur,met lede ogen bekeken doorde traditionele dialectrappers. Als derde groep zou ik dan nog de Limburgse rappers willen vermelden, omdat die vaak min of meer op het platteland wonen, vaak gemengd autochtoon en allochtoon zijn, maar meestal in prachtig helder Nederlands met slecht een zeer licht acccent rappen. De overeenkomst tussen deze drie groepen is dat ze geen van alle erg succesvol zijn. Gelukkig worden de laatste paar jaar de rappers uit de steden en Limburg belangrijker,en iets beter, zodat we het misschien een keer gaan meemaken dat een rapper uit Vlaaanderen ooit in het grote Nederland, met zijn zeventien miljoen, rapgekke, inwoners succesvol zal gaan zijn. Met K3 is dat ook een keer gelukt, dus waarom niet met iemand uit de rap? Maar ja, K3 zong niet in dialect natuurlijk.

Inzago: Hoe zie je de toekomst van de urban in Vlaanderen?

Zuid:  Toch zeer positief. Vergeet niet dat wij migranten nu al in Antwerpende meerderheid bij de jeugd zijn, en steeds meer, en van ons moet de revolutie komen. Dat heeft wel tijd nodig omdat in Nederland onze gemeenschap gigantisch is en ook veel meer toegang heeft en ervaring met de media, dan die van ons in Vlaanderen.  Maar elke maand groeien we. Je ziet het om je heen gebeuren. Het gaat echt heeel erg snel de laatste paar jaar in Antwerpen. De autochtonen trekken weg of gaan dood en wij nemen over. Dat gevoel leeft sterk ja. Maar we moeten het nu ook gaan doen. We kunnen niet meer blijven wachten op de Vlaamse media en vragen of we alsjeblieft op hun zenders en in hun kranten mogen. Wat dat betreft is het internet een verrijking. Internet geeft ons het venster op Nederland. Op de rest van de wereld. Maar het creeert ook de consumenten in Vlaanderen die nodig zijn voor een succesvolle ontwikkeling. En het belangerijkste is dat we niet meer triest hoeven te leuren bij platenmaatschappijen, maar gewoon zelf ons materiaal kunnen droppen. Dat betekent ook dat er nu geen excuses meer zijn. Daar heb ik ook met Ran en Mourad regelmatig over. Het moet nu de komende vijf jaarook wel gaan gebeuren. We kunnen niet blijven piepen dat er alleen aandacht is voor Amerikaanse rock en popmuziek,maar we zullen onze eigen outlets op moeten zetten, of nauwer en agressiever aansluiten bij de Nederlandse media zoals 101Barz of Puna; En waarom geen eigen televisie of radiostations? Belangerijk is denk ik dat we meer afstand houden tot de traditionele Vlaamse beleidsbepalers. Die zijn zeker niet heel erg opgezet met de teksten van onze gangstarappers. En gangsta rap staat per definite voorpolitiek incorrecect en onaagepast. dat dat het wantrouwen in Vlaanderen tussen de 'zwarte' en witte gemeenschap zal vergroten,daar zit ik niet mee in. Dan moet dat maar. Onzeouders hebben nietsgekregen hier maarmochten het vieze werk doen. En nog. Maar nu komen we in de meerderheid en past het dus niet om omgunsten te vragen. We moeten trots blijven. Maar nogmaals,dat schept ook verplichtingen. Zoals hard werken. Want vergeet ook niet, als je het toch weer hebt over verschillen tussen Vlaanderen en Nederland, dat het grote succes voor veel Hollandse rappers niet vanzelf is gekomen. Ik heb weleens in de keuken mogen kijken, en oei oei, die mannen werken serieus hard hoor. Alseen project af moet dan moet het ook af. Al moeten ze een week lang dag en nacht door op pizza en cola, die mannen stoppen niet hè. en die zeggen elkaar ook de waarheid, die durven dat doen. Die communiceren heel direct. Die hebben ook overal hun mensen voor. Voor editen, geluid, it-problemen, clipfiguranten, make-up meiden, uitlichters, tekstrewriters en noem maar op, tot en met de gast die de pizza's haalt.   En dan rolt daar een hoge muziekproductie uit ja. Sommigen hier vinden dat overdreven van de Hollanders, ik vind het zelf juist heel inspirerend. Voor ons migranten is succes niet gratis.

Inzago: Wat heb jij zelf met rap?

Ik heb een tijd lang zelf gerapt. Zonder veel succes overigens. Daarna ben ik wat gaan produceren. In feite ook zonder veel succes. Anders dan dat ik de hele keten om tot een rapproductie te komen wel goed van dichtbij heb kunnen zien en zelf ervaren. En ja, ik weet als geen ander water allemaal mis kan gaan. Momenteel houd ik me zijdelings, naast een reguliere baan, bezig met de rapindustrie. Ben eigenlijk een vraagbaak voor de nieuwe zeer jonge aanstormende generatie uit Antwerpen omgeving. En ik onderzoek en publiceer wel eens wat voor onder andere kankerhard.nl. Ik houd me bezig met zowel gangsta als mainstream huis tuin en keuken rap, en vind eigenlijk heel veel leuk.    


.


Deel dit artikel!
Hyves! Facebook! TwitThis
 

   

Twitter    

Speelgoed

            Bestel